FREDERIK BUYCKX photography

a cooperation between me and my camera

Chroommijn in Bulqize

with one comment

Het heeft heel wat albanese voeten in de aarde gehad maar uiteindelijk is het mij dan toch gelukt om een kijkje te gaan nemen in de mijnen van Bulqize. Mijn moeder en mijn vriendin hadden mij verboden om in de mijnen te gaan, dus heb mij wel ongeveer aan die belofte gehouden. De mijnen bevinden zich kilometers ver in tunnels in de bergen en daar moet ge meer dan een uur door tunnels voor wandelen om bij de werkplaats te komen. Wat ik wel heb gedaan is met een man die daar gewerkt had een kijkje gaan nemen in de werkplaatsen aan de ingangen en dus voornamelijk boven de grond. Maar dat maakte het niet minder spectaculair. We zijn wel een klein stukje in een tunnel geweest om naar een andere werkplaats te gaan, dus sorry mama en Claire 🙂 maar heb er echt veel te veel moeite voor moeten doen om dat uiteindelijk te kunnen doen. Maar dat verhaal ga ik jullie besparen.

In deze gang kwamen alle karretjes boven uit de schachten en zaten allemaal mannen met die karretjes te sleuren en rails te herstellen en van die dingen.

Achter de 2 groene poortjes bevinden zich 2 schachten die 500m diep gingen!

En deze vooroorlogse machine bestuurde de man knuppelgewijs gigantische kabels en dingens…

En buiten waren de vrouwen aan het werk. Camions brachten restafval van stenen op gigantische bergen en die gingen de vrouwen dan openkappen in de hoop om er chroom in te vinden. Straffe madammen.

Het was de moeite om te zien in ieder geval.

Nu de laatste dagen in Elbasan bij een familie die ik ken van vroeger en zondag vlieg ik naar huis! Om dan 2 weken later al terug te komen.

Written by frederik

February 18, 2010 at 7:29 pm

Posted in Travel

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. hey Frederik,
    jij ken me niet maar ik ken Claire.
    Vind het super wat je allemaal doet en dan vooral het Albanese gedeelte!
    Ben zelf van albanese afkomst en via u krijg ik dingen te zien dat ik nooit zou kunnen zien vant dat fantastisch land!
    Nog veel succes ermee
    Edita

    edita

    February 19, 2010 at 7:11 am


Leave a Reply

